Mijn Australiëreis

Als je de smaak te pakken heb...

Goodday everybody!

Daar ben ik weer met een pers verse blog, vanuit het heerlijk warme Australië. Ondertussen alweer vier weken op de fokkerij. En ik moet zeggen dat ik ondertussen al veel gezien en geleerd heb. Maar wat vooral niet wendt is al die chaos, te veel werk voor een persoon en de geldzorgen van een ander. Dat zijn net van die dingen waar ik slecht tegen kan. Maar daar zullen we voor een korte tijd aan moeten wennen zeg ik maar zo. Gelukkig zijn we dan eindelijk in het stadium beland dat ik ben begonnen met het rijden van een paar paarden, en ik hoop aanstaande week op een paar jonge paarden te gaan zitten. Nu hopen dat het allemaal voorspoedig gaat zodat we snel een paar paarden kunnen verkopen. Want ja over dik 2 maandjes zit mijn Australië avontuur er alweer op, wel hoop ik nog voor een nog 18 daagjes Nieuw-Zeeland te bezoeken. Maar over dit alles volgende keer meer.

Vorige keer konden jullie wat vragen stellen, gelukkig heb ik daar een paar enthousiastelingen voor gevonden en heb ik een aantal mooie vragen gekregen.

Zou je in Australië kunnen/willen wonen?
Dat is al een goeie vraag om mee te beginnen, want die heb ik me in het begin ook weleens gesteld. In theorie gezien is het mogelijk. Het kost je alleen een aantal jaar om aan die voorwaarden te voldoen, of je moet met een Australische trouwen dan gaat het wat sneller. Of ik het zelf zou kunnen weet ik eigenlijk niet, het zou natuurlijk al schelen als je echt een job heb waar je helemaal verliefd op bent of hier iemand heb waar je op verliefd bent. Hoewel het een fantastisch avontuur is, is hetgeen van beide overkomen op dit moment. Ook denk ik dat het leven in de Outback mij niet echt past. Gezien ik wel een gezeldschapsmens ben, zoals m’n oma mij vroeger altijd noemde. Ik hou er gewoon van om wat mensen om mij heen te hebben. Dan komt er natuurlijk ook nog bij dat je dan bijna nooit tot slechts een enkele keer in vele jaren je familie en vrienden ziet, en ja dat weegt natuurlijk ook wel zwaar mee. Dus over ‘willen’ gesproken, zit dat er op dit moment nog niet in. Maar ja wat niet is kan nog komen ;)

Heb je met deze reis tot nu toe je doelen bereikt? En waren daar ook nog verrassingen bij?
Voor ik op reis ging, had ik natuurlijk wel wat doelen voor ogen. Als ik dan nu ook terug kijk wat mijn doelen waren (buiten mijn comfortzone gaan, veel andere mensen ontmoeten, veel mooie natuur zien, reizen met een camper, duiken(brevet), werken met paarden, werken op een range enz.), dan heb ik de meeste van mijn doelen wel bereikt. Oke dat duikbrevet moet er nog komen, maar dat kan ik waarschijnlijk hier in de buurt doen. Met het reizen door Australië ontmoet je zoveel mensen. En het is zo’n mooie ervaring, omdat het contact leggen met anderen zoveel anders gaat dan in het normale leven, dat is echt geweldig. Natuurlijk ben ik dik uit mijn comfortzone gekomen. Alleen de reis al, zo lang van huis zijn, echt alles voor je zelf regelen, in je eentje reizen door zo’n mega groot land, en ga zo maar door. En het gaat natuurlijk niet van zelf, je moet er ook wel wat voor doen, ik denk dat ik ook wel wat meer mijn mond ben gaan gebruiken sinds ik hier zit. Het gaat niet altijd van een leien dakje, up en downs horen erbij. Maar juist dan is het extra mooi om ernaar terug te kijken. Want ja, je hebt het toch maar even gedaan. Dan zit daar denk ik ook wel de verrassing die ik niet verwacht had, je gaat soms echt even door een dal maar als je er later op terug kijkt dan is het iets wat je toch niet had willen missen.

Welke herinneringen blijven je het meest bij?
Dat is een hele moeilijke, want er zijn zoveel mooie en gave momenten die je nooit zult vergeten. Na lang denken ben ik erop uit gekomen dat het leven in de Outback me het meest zal bij blijven denk ik. Het is gewoon een hele bijzondere ervaring om 24/7 bij vreemde mensen, in een vreemd land en dan ook nog een taal die je maar half spreekt. Dat is gewoon iets dat maak je mee, en dat blijft je bij omdat je dat echt geleefd hebt. Andere dingen waren ook super gaaf, maar dat zijn dan al gauw momenten.

Wat ga je het meeste missen aan Aussie?
Als ik straks thuis ben, zal het sowieso een hele omschakeling zijn, maar ik denk vooral een stukje vrijheid ga ik wel missen. Als ik straks thuis hoop te zijn, zit je toch weer snel aan dingen vast, zoals werk en dat soort zaken. Maar ook wel een stukje natuur en cultuur die je hier heb en er in NL niet is. Het is zo een vriendelijke en behulpzame cultuur hier. Dan gaat het vaak maar om kleine dingen die dat verschil maken. Hier ben je er vaak voor elkaar, ook al ken je de ander niet. In NL zie ik dat maar zeer weinig gebeuren helaas. Daar leven vele mensen meer voor zichzelf. Ook zal ik het reiscultuurtje wel gaan missen. Daar bedoel ik dan meer mee, dat als je thuis bent, ontmoet je niet veel nieuwe mensen kennen. Natuurlijk zie je wel genoeg mensen die je niet kent, maar ja dat is toch anders.

Wat heb je geleerd rondom de paarden, en wat ga je ervan gebruiken?
Daar kan ik inmiddels misschien al wel bijna een boek overschrijven, want je ziet en hoort zoveel nieuwe dingen. Hier heb je toch meer de cowboystyle in de omgang met de paarden. Niet overal natuurlijk, maar ja daar heb ik wel belangrijke ‘basics’ van geleerd. Dan gaat het vooral in de omgang met het paard. Het is een stuk socialer naar het paard toe, en ik denk dat je op die manier ook wel meer contact heb met de paarden. Zoals ik al zei, heb ik genoeg gezien, gehoord en geleerd. Maar ieder heeft zijn of haar style. Daar pak ik dan vaak een paar dingen uit die bij mij visie passen, en die ik ook kan toepassen. Ik denk dat het wel moeilijk te zeggen is op dit moment wat je wel en niet gaat gebruiken. Dat kun je vaak beter achteraf bekijken. Zelfs ik ben daar wel benieuwd naar. En dan moet ik niet vergeten dat ik op dit moment nog veel aan het leren ben over een nieuwe manier om met paarden te werken.

Weke andere landen wil je nog bezoeken naars Australië?
Allereerst ga ik nog even proberen te genieten van de laatste paar maandjes hier in Aussie, en dan vervolgens zoals ik al had gezegd het mooie Nieuw-Zeeland. Maar na dit mooie avontuur wil ik landen als Canada, Oostenrijk, Engeland, Ierland, Schotland, Denemarken en ga zo maar door. Er is nog zo veel moois te zien, en als het reizen eenmaal in je bloed zit… smaakt het naar meer ;)

Dat waren de vragen dan. Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze iets andere blog dan normaal, en hoop ik jullie over een paar weekjes weer wat meer te vertellen over mijn job hier.

Write you later!

Reacties

Reacties

Marleen Freijser

Heb weer van je schrijven genoten. Heerlijk in de zon bij de paarden. Hihi

l v d griek

heerlijk verhaal ,ja dat zal wenen zijn straks thuis ,heel anders maar dat heeft tijd nodig

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active