Mijn Australiëreis

Een hartverwarmende cultuur, met wat liefde

G’day mates,

Ik heb jullie een beetje laten wachten, maar daar ben ik dan om jullie wat belevenissen te vertellen. Zoals belooft zou ik jullie wat meer vertellen over mijn vrije tijd hier in Albany. Op mijn huidige job heb ik het wat luxer, ik woon hier op mij zelf, kan koken wat ik wil, heb hier een auto zodat ik kan gaan en staan waar ik wil. Ondertussen ben ik hier alweer dik twee maanden (niet dat het zo voelt), en heb ik al behoorlijk wat van Albany en omstreken gezien. En ik kan jullie vertellen, er zijn wat mooie plekjes hier hoor! Zoals ik jullie al eens heb verteld zijn er genoeg stranden hier, en ook andere enorm mooie kust plekjes. Grote rotsen, de mooie wijde oceaan, soms ruig, soms vreedzaam stil. Plekjes waar je zomaar uren kan zitten, zonder je te vervelen.
Toen ik in het begin hier kwam, ben ik ook voor het eerst naar kerk geweest sinds negen maanden. Dat was een enorm mooie ervaring. Het is een warme gemeente, waar ik als reiziger in opgenomen werd. Dan zie je wel even een cultuurverschil tussen Nederland en Australië. In Nederland gaat vaak iedereen toch wel meer voor zichzelf. Terwijl iedereen een stuk socialer is, en elkaar van alle kanten helpt. Toen ik voor de eerste keer hier in kerk kwam, werd ik al gelijk aan gesproken. Ze lieten me echt voelen dat, ook al was ik aan de andere kant van de wereld, ik hier welkom was en me thuis kon voelen. Ook werd ik bij mijn tweede bezoek al uitgenodigd om mee te gaan voor het avondeten door een van de ouderlingen, en de keer erna werd ik door een fantastische familie uitgenodigd voor een bakje koffie. Hun dochter Tash nodigde uit. De weken erna, nam ze mij eens mee naar haar vriendengroep voor een Kangaroo jacht, en 4x4 tour met andere vrienden door een prachtig stuk natuur. Ook werd ik regelmatig uitgenodigd voor het avondeten door de weeks. Van het een kwam het ander, en zoals een groot aantal van jullie weten, heb ik nu verkering met Tash. Inmiddels hebben we al heel wat mooie momenten met elkaar mogen door brengen. En gaan we natuurlijk extra genieten van de komende drie en halve week die ik nog hier in Aussie heb.
Zoals ik al zei, is de cultuur binnen de kerk nogal ander dan bij ons in NL. ik denk dat het ook komt omdat dat in de mensen hier zit. Ze leven veel meer met elkaar, dan langs elkaar heen. Dat komt natuurlijk ook omdat je soms meer afhankelijk ben van elkaar. Vooral in de outback. Heb je elkaar nodig als er iets opdoet, en je helpt elkaar waar nodig. Zo ook in de kerk. Ze gaan hier veel nauwer met elkaar om. Zo is er pas bij een jong echtpaar een tweeling geboren. Vanuit de kerk wordt er dan regelmatig de eerste weken wat eten gebracht. En zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen. Wat hier ook een gewoonte is in Aussie, wanneer je vrienden bezoekt of naar een verjaardag gaat of een BBQ hebt. Iedereen neemt vaak zijn eigen alcoholische drank mee en bij feestjes nemen ze vaak iets van eten mee. Zo was ik eens bij een verjaardag. En iedereen nam wat mee. En zo was er genoeg te eten en te drinken, en enorm gezellig! Overigens zou het bijna ondoenlijk zijn om hier voor een verjaardag het bier te kopen voor alle gasten. Een box van 24 bier kost al snel 50 dollar. En uit eindelijk gaat het erom dat het gezellig is, en ik kan jullie zeggen dat drukt de pret totaal niet! In tegendeel ik denk dat het juist gezelliger is.
Ik hoop dat jullie er weer van genoten hebben en ik hoop jullie over twee weekjes weer te schrijven, en alweer de laatste keer(voorlopig) vanuit Australië.

Reacties

Reacties

Rien en Carla

Weer mooi verhaal Leonard. We lezen het toevallig nu pas. Er is geen mail bericht nav de update geweest. Leuk voor je dat je Tash hebt leren kennen. Binnenkort weer naar Kruiningen. Zal weer even wennen zijn voor je.
Groetjes Rien en Carla

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active