Mijn Australiëreis

Werken met bijen en wat vrijetijd

Hallo everybody,

Daar ben ik weer vanuit hartje Australië. Op het moment ben ik heerlijk aan het genieten nu het wat koeler is. Op het moment is het hier rond de 30 graden. Maar in de loop van volgende week geven ze weer rond de 40 graden af. Dus nu maar even genieten van de koelte.

Zoals ik al eens verteld had, moet ik hier ook wat werk doen rondom de bijen. De vader van mijn baas hier deed vroeger al in de bijen. Ook hij heeft het toen gedaan of zijn vader er mee geholpen. Maar omdat de prijzen best laag waren, heeft hij het vijftien of twintig jaar niet gedaan. Sinds een tijdje is hij weer begonnen. De prijzen zijn behoorlijk goed nu dus dan brengt het wat op. Als hij nu een 1000 liter vat met honing heeft, is dat zo’n 7000 tot 8000 dollar waard. Dat is 4900 tot 5600 euro. Maar daar moet ook wat werk voor gedaan worden. Hoewel ik nog lang niet alles weet en heb gedaan weet ik de hoofdlijnen wel een beetje. Op dit moment is hij ook veel aan het vernieuwen en aan het uitbreiden. Dus ben ik samen met iemand ander veel bezig frames te maken, daar moet dan ijzerdraad doorheen gehaald worden en in de wax gesmolten worden. Ook moesten er boxen waar de frames in gaan worden gemaakt en oude worden vernieuwd. In een box gaan zo’n 9 frames. Maar dan moeten de al gebruikte frames aan de buitenkant, en de nieuwe frames in het midden. Zodat de bijen die kunnen bouwen zeg maar. De wax heeft een zeskantjes structuur. De bijen bouwen met wax er kleine hokjes van, zodat ze daar de honing in kunnen stoppen. Als die vol zitten, maken ze die dicht met een vliesje van wax. Dit duurt minimaal iets van tien weken. Dat is dan afhankelijk hoeveel bijen er zijn, en op welke plaats de boxen staan. Als jullie bij de foto’s kijken hebben jullie er een beetje een beeld bij. Een aantal keren inmiddels ben ik al mee het veld in gegaan om de boxen op te halen, of ze op te laden omdat ze naar een andere plek moesten, waar dan meer bijen zijn. Wanneer ik met de bijen werk in het veld, heb ik een wit pak aan wat afgesloten is voor de bijen, en dat werk stukken makkelijker. In middels ben ik al wel een aantal keren gestoken. Ik moet zeggen dat is iedere keer weer wel even pijnlijk maar ik zwel er niet van op. Aan de ene kant is dat wel lekker. Maar het is niet echt natuurlijk, want je lichaam moet als het goed is het gif afstoten, en daardoor zwelt het. Maar niet bij mij hoor. Als de frames vol zitten met honing dan worden ze opgehaald, en kan de abstracting beginnen. Op dit moment gebeurt dat nog in een trailer, maar over een tijdje gaat de baas een nieuwe schuur laten bouwen. Dat werkt veel beter, want dan hebben ze veel meer ruimte, is makkelijker schoon te maken en hoeven ze niet te sjouwen met de boxen. Op de foto’s is een beetje te zien hoe het in z’n werk gaat. Als eerste word de toplaag van de frames gesneden, zodat de hokjes open zijn. Dan komen ze boven een bak te hangen, zodat de honing die al lekt word opgevangen. Ze worden dan ook nog stuk voor stuk gecontroleerd of overal het toplaagje er vanaf is. Zo niet, dan maken we het open met een kammetje. Alles wat er vanaf gesneden worden en de honing die lekt of in die laagjes zit, komen in een verwarmede bak, in die bak word de honing van de wax gezeefd. De frames die boven de bak hangen, gaan een soort centrifuge in, en zo word de honing er uit gehaald, en kunnen de frames weer worden her gebruikt. Wel moeten ze dan eerst drogen, zodat ze niet meer plakken. Dus dat is een beetje wat er rond de bijen moet gebeuren.

Inmiddels zit ik al weer een tijdje in Aussie. Maar de vrijetijd is toch vaak nog lastig in te vullen. Door de weeks is het niet zo’n probleem, want dan eten we pas rond half acht, en ga je vroeg naar bed, omdat het de volgende dag weer vroeg dag is. Maar in de weekenden is dat wat anders. Het is niet dat er veel te doen is in de weekenden. En je kan niet zo heel makkelijk weg. Dus moet je je zelf een beetje zien te vermaken. Nu heb ik elk tweede weekend natuurlijk een blog te schrijven, en bel ik ook regelmatig in de weekenden. Maar door het tijdsverschil is dit alleen ‘s morgens vroeg of ’s avonds. Als het zo warm is ga je ook niet voor je plezier naar buiten, dus wacht je tot het wat koeler word. De dagen kunnen dan best lang zijn, dus probeer ik wat te lezen, lekker een rondje te lopen of wat muziek te luisteren, en op zondag natuurlijk bezig te zijn met kerkelijke dingen. Dus de weekenden zijn dan vaak wel lang en saai helaas. Maar ik ben natuurlijk wel lekker aan het aftellen, voor mijn reizen en het ontmoeten van mijn vrienden waar we echt naar uitkijken. Er gaan dan ook regelmatig berichtjes over en weer hoeveel dagen het nog is. Inmiddels nog maar 23 dagen voor ik ze zie. Maar dan ben ik al wel een aantal dagen gestopt met werken dus het schiet al op!

Ik hoop dat jullie weer genoten hebben, en zien jullie weer een blog als alles goed gaat over twee weekjes. Ook komen er binnen kort weer wat nieuwe foto’s bij!

Groetjes vanui Aussie!

Reacties

Reacties

l, v d griek

wat een mooi bericht ,met plezier gelezen pas op voor de bijen want die kunnen steken gr leen

Marleen Freijser

Heb nu pas tijd gehad om je verhaal te lezen. Heb er weer van genoten. Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active